Redacció
L’auditori de la Biblioteca Mestre Martí Tauler va acollir dimecres 18 de juny la presentació de la Taula per la Llengua que s’ha creat recentment a Rubí. La iniciativa va tenir una bona acollida entre les, aproximadament, 150 persones que van assistir.
Es va destacar durant la presentació que la Taula té el propòsit de treballar per l’extensió de l’ús de la llengua, sobretot actualment atès el descens de parlants de llengua inicial catalana. Per dur a terme aquest objectiu s’apel·la a la responsabilitat la ciutadania per tal de comptar amb un marc favorable de llengua d’acollida.
Les trenta-cinc entitats, comerços i associacions que fins ara s’hi han adherit comparteixen aquest objectiu i es comprometen a treballar en català com a llengua habitual. Encara s’hi poden adherir entitats i persones a títol individual.
Després que la periodista Lídia Juste, que va ser qui va moderar l’acte, donés la benvinguda i fes la lectura de les trenta-cinc associacions, entitats i comerços adherits i entre les quals també s’hi compten les entitats impulsores, els ponents van exposar la situació de la llengua catalana des de punts de vista diferents.
La filòloga Roser Tutusaus es va centrar més en la idea que mantenir la llengua ha de tendir a assegurar la incorporació de nous parlants en el grup de persones de primera llengua inicial. També va fer un breu esment d’algunes causes del decreixement de l’ús oral i dels àmbits que en un futur preveu treballar la Taula.
L’exconseller Joan Manuel Tresserras es va referir a la llengua catalana com a llengua minoritzada per manca d’un estat, però també en va deduir la situació actual per la poca cohesió de moltes estructures de país, que si bé són bones i capdavanteres, el conjunt no està prou ben articulat. Va insistir en la capacitat d’una convivència necessària amb els grups de nouvinguts per establir relacions fluides d’acollida i així encomanar la llengua.
L’escriptor Enric Larreula va explicar la seva experiència com a professor amb Òmnium a les escoles en els anys en què la immersió a les escoles era tan sols un esbós. Va reivindicar la necessitat que la llengua vehicular dins de l’àmbit de les escoles, tant la dels docents com la de l’alumnat, sigui sempre el català. Va donar exemples de com es produeix amb molta facilitat el canvi de llengua a favor del castellà, sobretot en l’etapa de primària.
Per la seva banda, Marcela Campanholi, nascuda a Sao Paulo, ens explicà com va aprendre de seguida català al SLC de Rubí i de la importància que la gent el mantingui en una conversa, siguin quins siguin els trets físics o característiques de l’interlocutor, i digué que el fet de no parlar-li (a ella o a qualsevol altre) en català no és just ni per al nou parlant, perquè és com dir-li que l’esforç d’aprenentatge que ha fet no paga la pena, ni tampoc pel parlant que canvia de llengua, perquè significa una reculada en l’ús social.
Finalment, l’actor Enric Majó després d’un record dels seus anys tendres, va llegir uns fragments en defensa de la llengua catalana del parlament que va fer Àngel Guimerà, el novembre de 1895, amb motiu del nomenament com a president de l’Ateneu Barcelonès.
Lídia Juste va convidar a participar els assistents al torn obert de paraules i després de donar resposta a algunes preguntes i reflexions es va cloure l’acte.
Entitats, associacions i comerços adherits a la Taula per la Llengua
(actualitzat 16/06/2025)
Aula d’Extensió Universitària
Agrupament Escolta Albada
Assemblea Nacional de Catalunya
Associació de Puntaires de Rubí
Associació Club de lectura criminal de Rubí
Associació Coral Dones de Cor
Associació de Pessebristes
Casal Popular
Centre d’Estudis Rubinencs
Centre Excursionista de Rubí
Centre Rubinenc d’Alternatives Culturals
Colla de Geganters de Rubí
Comitè de Defensa de la República
Consell Local de la República
Coordinadora d’Entitats per la Sanitat Pública de Rubí
D’Arrel Dansa
Esbart Dansaire de Rubí
Espai Cultural Francesc Alujas
Foment de la Sardana de Rubí
Grup d’Havaneres Blau Mariner
Grup de Col·laboradors del Museu de Rubí
Grup Fotogràfic el Gra
IMATginem Rubí
La Càmara Teatre-Rubí
Lectors, al tren!
Les Anades d’Olla
Llibreria l’Ombra
Nona Centre de Psicologia i Pedagogia
Obrador Coral de Rubí
Òmnium Cultural
Ofensiva per la Llengua
Racó del Llibre
Rubí Solidari
Sant Antoni Abat Xarxa d’Espectacle Infantil i Juvenil
NOTÍCIES RECENTS