Redacció
L’agrupació local del Partit dels Socialistes de Catalunya (PSC) a Rubí ha emès un comunicat on manifesta que el partit “ha estat històricament i continua sent un ferm defensor de la llengua” i que les declaracions del regidor socialista Víctor García durant el darrer Ple, en les quals va negar que català, mallorquí o valencià fossin la mateixa llengua “han estat extretes de context”.
Els socialistes asseguren que “a Rubí continuarem cuidant el català i donant-li suport amb totes les eines que tenim al nostre abast”.
Pel que fa al fet que vam votar en contra, com VOX i PP, a donar suport econòmic a La Bressola perquè pogués continuar oferint educació en català a la Catalunya Nord, el PSC assenyala, com també van fer al plenari, que la moció es va votar en contra “únicamentper una qüestió de disposició pressupostària”.
En aquest sentit asseguren que “quan el govern de la ciutat disposi de nous pressupostos municipals podrem replantejar-nos l’aportació a la Bressola”
Finalment, els socialistes rubinencs lamenten que “s’hagi malinterpretat les paraules del regidor” i demanen “disculpes a totes aquelles persones que s’hagin sentit ofeses”.
Els fets es remunten a la sessió plenària del mes de gener, quan ERC va presentar una moció en suport de la llengua catalana i de les escoles La Bressola a la Catalunya Nord. La moció, a la qual s’hi va sumar l’Alternativa d’Unitat Popular (AUP) proposava, entre d’altres coses, que l’Ajuntament de Rubí donés 1.500 euros l’any per a les escoles de la Catalunya Nord que practiquen la immersió lingüística.
El text va ser tombat pels vots contraris de l’executiu local, format per PSC i En Comú Podem, i del Partit Popular i Vox. El primer tinent d’alcaldia i regidor d’Educació, Víctor García, va ser l’encarregat d’argumentar en sentit del vot del govern.
García va assegurar que el govern local aposta per la política lingüística amb una aportació de més de 60.000 euros al Consorci de Normalització lingüística i amb altres aportacions al foment de la llengua. Però, García va recordar que els pressupostos estan prorrogats per falta de suport de l’oposició i que ara no es podia encabir cap nova subvenció.
Davant l’argumentari de l’executiu, la portaveu de l’AUP, Marina Dolset, va demanar al govern aprovar la moció com a gest de ‘bona voluntat’ i per distanciar-se de formacions com Vox i PP i que, en tot cas, si s’aprovaven els comptes municipals ja es destinaria una partida per a l’escola.
En el marc del debat i com a resposta a una intervenció del portaveu del Partit Popular, Dolset explica a aquest que el català, el valencià i el mallorquí són la mateixa la llengua i convida al regidor socialista Víctor García, com a filòleg, que li expliqui a l’edil popular.
Però la resposta de García va deixar alguns membres del plenari estupefactes. “La senyora Dolset té una visió protoimperialista de la llengua. Per tant, el que fa és assegurar que el català és el mateix que el valencià o que el mallorquí; sintàcticament no ho són i tenen diferències grans i, per tant, hauria de parlar en un altre fòrum que no és aquest”, va assegurar el socialista
Dolset va reaccionar llavors afirmant que els membres de l’equip de govern municipal “fan bé votant el que votaran”. La portaveu de la formación assembleària va assenyalar que el bipartit local “està en el bàndol correcte si té aquesta interpretació de la llengua”.
L’encreumantet de retrets i les paraules del regidor socialistes han saltat als mitjans nacionals i han estat virals a xarxes socials, fet que ha provocat que tant PSC com En Comú Podem emetessin comunicats sobre l’afer.
NOTÍCIES RECENTS