Sandra Balsells i Emilio Morenatti, dos fotoperiodistes reconeguts en l’àmbit internacional especialment per la seva tasca en zones de conflicte bèl·lic, van protagonitzar una xerrada sobre el fotoperiodisme divendres passat a l’auditori del Castell, que va aplegar una cinquantena d’assistents.
L’acte, emmarcat en la celebració del 50è aniversari del Grup Fotogràfic El Gra, es va iniciar amb la reproducció del documental cedit per Canal Plus ‘No me llames fotógrafo de guerra’, en el qual Balsells i Morenatti, acompanyats per altres fotoperiodistes professionals, expliquen experiències viscudes en zones de conflicte.
Posteriorment, es va iniciar una xerrada-col·loqui, en la qual es van posar sobre la taula els principals problemes del fotoperiodisme en l’actualitat. Segons Sandra Balsells, els conflictes bèl·lics posen de manifest la importància d’enregistrar les coses i, d’altra banda, la transcendència de difondre-les. Tot i això, “avui dia hi ha grans dificultats per difondre segons quina fotografia, ja que es creu que pot ofendre, mentre que el que ofèn realment és la guerra, no les imatges. És això el que hem de donar a conèixer”.
D’altra banda, els mitjans de comunicació també van estar molt presents durant el col·loqui, ja que són un agent primordial en qualsevol conflicte i Balsells afirma que donen una visió molt esbiaixada de la realitat: “Tenim molt bons reporters, periodistes i fotògrafs treballant sobre el terreny, però la informació no sempre es canalitza i es dosifica de la millor manera”.
A més, els dos fotoperiodistes van coincidir a comentar la duresa i la dificultat de la professió. En aquest sentit, Sandra Balsells va recordar la primera foto d’un mort que va realitzar quan començava la guerra dels Balcans, el 1991, com una de les més dures de la seva carrera fins al moment. Reconeix, però, que és feliç amb allò que fa: “He viscut i encara visc la meva professió amb molta passió i sóc afortunada perquè em puc dedicar als temes que realment m’interessen, i aquesta és la màxima aspiració de qualsevol informador”.
El president de l’entitat organitzadora, Manel Miras, que va valorar positivament l’acte, va ressaltar la importància d’haver pogut comptar amb Balsells i Morenatti, “dues figures de primeríssima línia i que tenen un paper molt rellevant en un context difícil com l’actual”.