El rubinenc Gerard Peña ha aconseguit recentment el seu primer Premi Goya i el primer Premi Gaudí, gràcies al seu treball a la pel·lícula ‘Superlópez’, guanyadora dels dos guardons en la categoria de Millors efectes especials. Coordinador i productor d’efectes especials de cinema a l’empresa In Extremis, alhora que dissenyador i mecànic de motos, el rubinenc de 31 anys explica en aquesta entrevista la seva experiència en el món dels efectes especials.
– Com vas començar en el sector audiovisual?
– Fa molts anys que em dedico al món de la customització de motos, però fa 11 anys vaig començar com a actor especialista de cinema i feia acrobàcies amb motos. Gràcies a aquesta feina vaig conèixer Lluís Rivera, propietari d’In Extremis. Les aplicacions que podia fer com a mecànic eren molts semblants als efectes especials que necessitaven a la productora, per la qual cosa em van contractar el 2016 com a cap de taller i vam acabar fusionant el negoci de customització amb l’empresa d’efectes especials.
– Quins treballs has fet com a especialista?
– Vaig aprendre de forma autodidacta, veient vídeos i fent acrobàcies a l’aire lliure, i vaig treballar a diverses pel·lícules com ‘A tres metros sobre el cielo’ o ‘Tengo ganas de ti’ i molts anuncis comercials. Fa un parell d’anys ho vaig deixar perquè la feina de producció d’efectes especials i la customització de motos m’ocupen molt de temps. A més, un especialista requereix unes condicions físiques molt exigents i no podia mantenir-me a un nivell tan alt.
– Què ha fet In Extremis a ‘Superlópez’?
– Hem fet moltes màquines de desplaçament i enlairament per aconseguir que el Dani Rovira (protagonista de la pel·lícula) volés. També hem dissenyat físicament el malvat de la pel·lícula, un robot gegant, simulant el seu moviment gràcies a un conjunt de màquines molt complexes. L’equip de producció treballa en un taller, com una ferreria formada per mecànics, soldadors, torners, especialistes en el ferro i motors que donen el modelatge a l’artefacte.
– In Extremis compta amb una escola d’especialistes. Heu aportat professionals a la pel·lícula?
– Hem aportat tots els especialistes que treballen a ‘Superlópez’. De fet, som una de les poques empreses estatals que ofereixen especialistes al cinema espanyol. Qualsevol cop, baralla, caiguda o accident en una pel·lícula requereix gent molt especialitzada i entrenada.
– Quin ha estat el teu major repte en el món dels efectes especials?
– A ‘Superlópez’ van enfrontar-nos al repte dificilíssim de simular la gravetat. Un altre repte important va ser l’anunci de la Superbowl que vam realitzar amb l’actor de Hollywood Jason Statham, ja que en una setmana vam haver de preparar màquines, rampes i una furgoneta teledirigida per llençar-la per un terraplè. El rodatge va ser llarg, d’un total de 27 hores seguides.
– Què suposa per In Extremis que la vostra feina hagi rebut diversos premis Goya i Gaudí?
– Són una manera de donar-nos a conèixer entre cineastes d’altres països com els Estats Units, ja que quan venen a rodar a les nostres terres, els dona confiança treballar amb empreses que han estat guardonades.